FAQ
Често задавани въпроси за Стратегията за устойчивост
Как стратегията за устойчивост подпомага бизнеса?
Колкото по-добре познавате силните и слабите си страни, толкова по-добре можете да реагирате и да се подготвите. Това, което е вярно за бизнес стратегията, важи и за стратегията за устойчивост. За да управлявате силните и слабите си страни, трябва да се поинтересувате от устойчивото развитие на Вашите ключови заинтересовани страни, да проучите резултатите на колегите си, да оцените собствения си напредък и евентуално да получите независима оценка. Въз основа на този анализ, възможностите, които трябва да се развият, и рисковете, които трябва да се управляват, стават очевидни и вие разполагате със солидна основа за изпълнението на стратегията. В разработката на такава стратегия помага изготвянето на завършена оценка на значимите теми и добре дефинирани такива.
Какво е анализ на значимите теми?
Анализът на значимите теми е сърцето на всяко управление на устойчивостта и изгражда основата за всички теми, обсъждани в отчетите. Той определя кои екологични, социални и етични теми трябва да бъдат обект на внимание. По този начин управленските ресурси могат да се използват целенасочено и ефективно. Общите стандарти за отчитане и правните изисквания се основават на професионален анализ на значимите теми.
Каква е основната разлика между бизнес стратегията и стратегията за устойчивост?
В идеалния случай една бизнес стратегия интегрира в своята структура различните концепции за устойчиво развитие, като например лимитите, които планетата ни има и социалните въздействия. На практика обаче, бизнес стратегиите често се ограничават до краткосрочни и средносрочни данни за финансовите резултати. Стратегията за устойчиво развитие запълва тази празнина, като оценява цялостно настоящите бизнес модели и представя необходимите алтернативи. Това включва разширяване на перспективата в дългосрочен план, като се взима предвид цялата верига за създаване на стойност, гледните точки на външните заинтересовани страни, отчитане на екологичните и социалните въздействия и включване на нефинансовите аспекти на създаването и запазването на стойността, като например намаляване на риска, репутацията на бранда и работодателя или независимост от динамичните промени на световния пазар.
Каква е основната промяна в концепцията между GRI и CSRD?
По-голямата част от идеите и замисъла на GRI бяха взети предвид от EFRAG в проекта ESRS на CSRD. В CSRD обаче навсякъде е залегнала „двойната значимост“ – което помага стратегиите за устойчивост да бъдат насочени не само върху това, което е добре за хората и планетата, но и към рисковете и възможностите, пред които са изправени предприятията поради новите тенденции в устойчивостта. Сега организациите трябва да докладват за взаимовръзката между бизнес резултатите и устойчивото развитие не само по отношение на стратегията, но и по отношение на управлението, вземането на решения и оценката на резултатите. Освен това е необходима обобщена оценка за управление на устойчивостта, както и разглеждане на всяка конкретна съществена тема.
Как да наименуваме осите в матрицата на значимите теми?
Въпросът няма еднозначен отговор, по-скоро зависи от стандарта за докладване, който използвате. Например GRI препоръчва следните два подхода:
- Икономическо, екологично и социално въздействие (отвътре-навън, т.е. въздействието на организацията
върху икономиката, околната среда и обществото) - Значение за заинтересованите страни
CSRD / ESRS също препоръчват два подхода, но вторият леко се различава:
- Въздействие върху устойчивото развитие (също отвътре-навън като GRI)
- Финансово въздействие (съществени рискове и възможности, влияещи върху стойността на предприятието, бизнес
модела, стратегията, постигането на целите и създаването на стойност)
Въпреки това GRI, CSRD и други рамки подкрепят следните три подхода:
- Въздействие върху устойчивостта
- Финансово въздействие
- Участие на заинтересованите страни